Så kom frosten

Igår var det frost. Minus två när jag cyklade hemifrån. Följaktligen var cykellåset fryst när jag skulle låsa cykeln på stationen. 

Inte mer med det. Förutom att jag fick smälta upp det genom att blåsa och trixa. När jag kom hem var det plusgrader. Men jag tog ändå in låset (cykeltjuvstips) så att det skulle vara torrt och ofruset idag. 

Inte mer med det. Förutom att när jag kom till stationen idag och hade parkerat cykeln och skulle låsa den varken hade ett fruset eller ofruset lås att låsa den med. 

Idag har jag därför cyklat till stationen två gånger före klockan 8. God morgon. 

PS. Fruset/fryst. Vad är det som gäller egentligen? frågaingvar.nu kanske har svaret? DS. 

Kommentarer
Postat av: frågaingvar.nu:s skreterare

Fruset är adjektiv när det är en beskrivning av tillståndet hos ett cykellås. Då finns inte alternativet fryst enl. Wikipedia. Frysa som verb kan böjas antingen som "jag har frusit" eller "jag har fryst" också enligt Wikipedia.
Så var det med det.

2013-11-14 @ 09:04:34
Postat av: Anna

Aha, det finns en sekreterare!

2013-11-15 @ 22:10:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0