Tankar kring tab

Jag har precis hittat ett nytt kortkommando!! Ni vet den där känslan, när man har tabbat (=tryckt in knappen tab) en gång för mycket. Känslan när man inser att man måste lyfta bort hela högerhanden från tangentbordet ända bort till musen som ligger långt där borta på musmattan för att manuellt med musen klicka där man vill skriva. Detta hände mig idag, men nu ska det aldrig behöva hända igen! När jag skulle logga in på Facebook råkade jag tabba innan jag skrivit in hela mailadressen. Då tänkte jag att det måste ju finnas ett annat sätt! Jag ska väl inte behöva lyfta hela högerhanden ända bort till musen för att kunna fylla i min adress? En vild chansning senare var jag tillbaka i den ruta jag ville vara! Den magiska kombinationen heter shift + tab! Och kollar man lite mer noggrannt är ju faktiskt symbolen för tab en pil åt vänster och en pil åt höger. Det är ju logiskt att knappen ska fungera åt båda hållen.

Det blir bara mer och  mer logiskt! Shiftknappens symbol är ju faktiskt en liten pil uppåt. Håller man den intryckt samtidigt som till exempel 3, får man den sympol som syns över 3, alltså #. Håller man den intryckt samtidigt som man trycker på tab hamnar man ett steg åt vänster. Så som det står på tangenten. Jag älskar logik.

Logiken i Alt Gr har ännu inte infunnit sig.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Shift+tab - såååå 2009, tell me something new!

2010-08-26 @ 22:17:21
Postat av: pemma

och varför har du inte spridit det i så fall? :p

2010-08-26 @ 22:22:39
URL: http://pemmasplace.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag kan lära dig alla kortkommandon jag kan när vi ses =)

2010-08-27 @ 09:47:56
Postat av: F

2010-09-01 @ 01:08:13
Postat av: F

Knappt så att jag visste det!

2010-09-01 @ 01:09:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0