Du gamla, Du fria

Volker har blivit förälskad i den svenska nationalsången. Speciellt "ja, jag vill leva jag vill dö i Norden" tycker han om. Synd att jag var tvungen att googla texten... Men vad betyder "jag hälsar dig vänaste land uppå jord" liksom? Idag har jag iaf smsat honom texten ("Man kan ju inte smsa makadam.") och fick svaret tillbaka: ":) ich habe gerade wieder einen Ohrwurm. Was für ein schönes lied... Bis später" Det är ju kul att någon är exalterad över svenska nationalsången. Ohrwurm betyder öronmask. Det betyder att man har något på hjärnan. Till exempel nationalsången som i Volkers fall. Ikväll ska vi kolla på fotboll igen. Puh. Brasilien-Nordkorea. Jag har tippat 6-1. Tydligen ligger jag sist i vår tävling tillsammans med Troels. Man kan få 1, 2, eller 3 poäng (och 0 också vilket jag verkar satsa på). 3 poäng om man gissar helt rätt, 2 poäng om målskillnaden stämmer och 1 poäng om man gissat att rätt lag vinner. (Nu när jag tänker efter känns det ganska otroligt att jag bara lyckats få ett poäng! Imorgon kommer jag helt klart börja tippa efter Solveig-tänket! (Går det att länka till facebook?)) Igår föreslog jag att man skulle få 0,5 poäng om man gissade rätt på antal mål. Till exempel om jag nu gissar att det blir 6-1 ikväll och så blir det 4-3 istället, så får jag ändå en halv poäng! Förslaget mottogs med hånskratt. Då sa jag "jaha det är riktiga regler!". Detta mottogs med mera skratt. "Ja precis vi spelar efter de officiella reglerna". Nähe. Då undrar jag vad som är problemet. Ska försöka promota min idé ikväll igen. Kanske kan få Troels med mig...

"Was für ein schönes lied..."

Kommentarer
Postat av: far

Hej!

Försök till analys av meningen "jag hälsar dig vänaste land uppå jord". Vänaste land uppå jord betyder: Det vackraste landet i världen, typ.

Jag hälsar Dig är ett ålderdomligt uttryck som används i gamla texter och innebär att man visar stor uppskattning och vördnad (=djup aktning (=respekt)) för ämnet som i detta fall är Sverige. Du skulle kunna berätta för Volker att ordet Sverige märkligt nog inte finns med i texten. Sedan måste man beakta (=uppmärksamma) att texten skrevs på farfarfarfars tid och det är länge sen, typ.



Din far

2010-06-15 @ 14:48:36
Postat av: pemma

Haha! Du ska inte ta och skaffa dig en egen blogg!? :) Tror den skulle göra succé. Den skulle till exempel kunna heta "frågaingvar.nu". Typ.

2010-06-15 @ 16:04:21
URL: http://pemmasplace.blogg.se/
Postat av: Anna

Ojojoj, "frågaingvar", can't wait!!!

2010-06-15 @ 22:25:10
Postat av: solvaj

Haj!

Jag vet inte riktigt om jag känner mig klokare efter Ingvars förklaring. Men den var underhållande!

Jag tycker absolut att du ska börja med Solveig-tänket. Tyvärr har det börjat att gå lite sämre för mig med det. VM är assvårt att tippa. Det blir oavgjort hela tiden i och för sig, så det kanske man skulle satsa på.



Guten nacht!

2010-06-16 @ 21:22:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0