En hyllning till fotbromsen

Eller snarare en... (försöker komma på vad motsatsen till hyllning är. Har ingen aning.) ...snarare en "motsatsen-till-hyllning" till handbromsar. Jag cyklade idag. Det gick som vanligt till och från universitetet, det vill säga snabbt med lång bromssträcka. Sen skulle jag en sväng till stan på eftermiddagen. Jag hoppade på cykeln och trampade iväg. När jag trampat några varv skulle jag bromsa lite grann. Eftersom bromssträckan är så lång måste jag ju börja bromsa tidigt, ungefär 100 meter innan jag i vanliga fall skulle börjat bromsa, vilket resulterar i att jag bromsar mest hela tiden. Den här gången var det ingen bromssträcka. Det var bara sträcka eftersom även frambromsen beslutat att det var dags att ge upp. Att cykla på en cykel med varken en fungerande fram- eller bakbroms är mer än bara oerhört opraktiskt. Det är rent av livsfarligt. Att ha en cykel utan bromsar är ungefär lika bra som att inte ha en cykel alls alternativt att ha en lite omständigt stor sparkcykel. Till stan trampade jag som vanligt, fast jag cyklade på trottoaren (oväntat svårstavat) och hade fötterna i marken emellanåt. Nej TACKA VET JAG fotbromsar. Sånna kan man verkligen lita på. Har aldrig i hela mitt liv haft problem med en fotbroms. Pappa har alltid tyckt att det är viktigt att ha fotbroms på cyklar. Jag håller med. Kommer aldrig köpa en cykel med handbromsar i hela mitt liv!

Ska lämna in den på lagning imorrn. På Radstudio. På måndagar har de Ruhetag. Jag var inne på en annan cykelaffär och frågade vad det kunde tänkas kosta att laga ett par bromsar. Han kollade länge på cykeln och jag antog att han inte förstod min tyska. "Wie viel öööh glauben Sie... öööh es kostet... öööh zu reparieren?" Tydligen var det bara huvudräkningen det var fel på för till slut klämde han fram "60 €". 60 EURO!?!? Kommer INTE på fråga! Det är ju för farao en halv cykel. MED fotbroms. Därför går jag till Radstudio imorrn. Jag ursäktade mig och sa att jag måste "überlegen".

Kommentarer
Postat av: Åsa

När jag lärde mig cykla kunde jag inte bromsa med bormsen (när jag sriver det här känns det helt plötsligt rätt osannolikt att jag inte KUNDE. Jag ville nog helt inte) utan jag satte helt enkelt ner fötterna i marken och använde sulorna som broms. Fungerade rätt bra har jag för mig, men någon beskäftig vuxen satte punkt för upplägget med motiveringen att skorna slets ut... Något om att det var farligt att inte använda bromsen var det ingen som sa ngt om. Ack det ljuva 80-talet:-)

2010-05-03 @ 20:18:36
Postat av: matilda

Håller helt med handbromsar är livsfarliga. Jag har haft TVÅ cyklar där handbromsen ramlat av och fastnat i ekrarna på framhjulet. Då stannar man jättefort... en gång ;-) Nu har jag en cykel med slö fotbroms, ingen risk att åka över styret där inte. Är lite svårt att bromsa i nedförsbackar men Karlstad är ju platt...

2010-05-03 @ 21:16:31
Postat av: Anna

Hohoho, du skriver så roligt att jag döör! :-)

2010-05-06 @ 22:44:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0