Åre 2011

Kom som sagt hem igår. Vid tvåtiden på natten. Har känt mig lite groggy hela dagen idag. Vi gick en sväng till Konsum för att inhandla middag och andra nödvändigheter en sånhär post-Åredepressionens dag. Fryspizza, cola & chips. Lite marängsviss gick ner mellan pizzan och chipsen också.

Åkte till Åre i söndags. Det regnade när vi gav oss iväg. Norr om Gävle frös regnet på E4an och det blev blankis. Mycket spännande. Trafiken stod helt still och vi visste inte riktigt vad vi skulle göra. Vi hann dansa runt på isen, ramla, spela lite besserwisser och snacka med en finsk präst innan en bil från trafikverket kom och sa att vi skulle vända om vi inte ville stå kvar i flera timmar. I andra färdriktningen var det tomt och där kunde saltbilen åka förbi. Vi vände och hittade en alternativ väg via bland annat Bollnäs och Ånge så efter bara 12 timmar var vi framme i Åre.

Studentveckor i Åre betyder studenterbjudanden och gratisgrejer. Och overallingenjörer med sympatiska märken som "Jag kommer att få högre lön än du" fastsydda på bakfickan. Jag lyckades iaf charma till mig en cerise mössa som det står telia på. Jag tror inte jag har en enda mössa som jag inte fått gratis. Förra gången i Åre fick jag två mössor med tele2fåret på.

Sofies mamma stör sig på användandet av engelska ord i svenska språket. Jag är böjd att hålla med och känner mig väldigt träffad. Jag pratar med engelska ord hela tiden. Jag överanvänder dem. Uder vår Årevistelse bestämde vi därför att sluta med dessa fånerier och hädanefter använda svenska ord när vi pratar på svenska och engelska ord när vi pratar på engelska. Det är svårare än man tror. Och så ska man komma på nåt motsvarande svenskt ord istället för det engelska. Mitt svenska ordförråd suger. Josefin kallade mig godmodig och fryntlig. Jag visste inte vad nåt av orden betydde (men jag gissade att godmodig betydde att man är vid gott mod). Orden är tydligen synonymer och fryntlig betyder att man är glad och tjock. Eller korpulent som det stod. Vilket jag, på samma sätt som jag blandar ihop konspiration och transpiration, blandar ihop med korruption. J påstår att hon inte menade att jag var tjock. Jag tror henne.

Nu tar jag en Åreberättarpaus och fortsätter en annan dag (om ni har tur). Då ska jag berätta om norska grannar och ickestartande bilar. Hej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0