"Alltså, jag vill inte höra på dig. Jag är sur."

Idag har jag lite heimweh. Igår var jag arg på D'dorf. Lite småsur idag också. Det regnar hela tiden. Därför har jag suttit inne hela dagen. Inte gjort mycket produktivt. Sett livesändningar från Norge, lite för många "Schulman show", ett avsnitt True blood och letat efter den tyska serien Doctors Diary.

Varför jag är arg på Tyskland?

1. Rödljusen
Det är korsningar överallt. Där blir det grönt, inte när det kommer en bil, en cyklist eller en fotgängare. Nä där blir det grönt när det varit rött tillräckligt länge. Och är man fotgängare kan man få grönt men då bara över halva vägen. Och man vet inte att det blir grönt heller för det låter inte nåt när det blir grönt. Jag har ungefär femtielva rödljus på vägen till skolan och således blir jag irriterad femtielva gånger innan jag kommer fram till skolan. (För övrigt säger man tydligen femtielva på franska. Eller om det var sextioelva. Sextioelva, sextiotolv, sextiotretton, sextiofjorton och sextiofemton.)

2. Regnet
Det regnar verkligen varje dag (med två undantag). Varje dag. Det skulle ju vara en sommar på kontinenten. Det här kallar jag inte sommar. När man cyklar och det regnar och man inte har regnbyxor blir man blöt. När det regnar blir det kallt. Jag har inget täcke. När det regnar och man har takfönster vaknar man. Jag sov inte så bra inatt.



3. Youtubandet

I Tyskland tar de hänsyn till musikrättigheter och annat tjafs vilket gör att man inte kan youtuba som vanligt folk. Ska man till exempel visa upp sina shuffelskills måste man först lägga ner en massa tid på att hitta shuffelklippet eftersom det gamla vanliga är stoppat. Doctors diary kan man inte heller se på. Då måste man betala. Kino.to har de stängt ner. Här försöker man förbättra sin tyska och så ska de göra det svårt för en.

4. Arrogansen

Många tyskar, speciellt i serviceyrken, förutsätter att man kan tyska som ett rinnande vatten. Att de, även när de hört att man inte kommer från Tyskland och när man frågat wie, bitte? tre gånger, fortsätter att prata lika snabbt. Eller så upprepar de samma ord som man inte har förstått. De försöker inte ens förklara med andra ord eller dra till med, jag vet inte, ett engelskt ord? Visakort tar de inte heller. Bara för att de är så många så att de inte behöver bry sig om hur det funkar i resten av världen.

Dagens två ord: gratisgenerationen & humblebrag alt. blygsamt skryt

Tyckte jag fick med lite av båda idag faktiskt.

Imorgon tänkte jag tycka om Tyskland igen. Knappa 20 grader ska vi få. Och bara lite regn på natten.


Tre poäng till den som tar citatet. Fem om man inte är släkt till mig. Här får ni ett till som hjälp.

"Alltså, jag har sagt vad jag ska säga. Adjö."

Kommentarer
Postat av: Matilda

Oh, poäng till mig. Tror jag i alla fall... galenskaparna han den där astor med bossanova sången. Ett annat citat som kan passa damen "men jag è int bitter"

2011-07-25 @ 20:26:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0