"Det var musikanterna, a-lagarna och vi."

I söndags råkade jag hamna på bandyfinalen. Sambo-A:s pojkvän var sjuk och kunde inte gå. Så jag fick köpa hans biljett! Klockan halv tolv nånting målade jag naglarna svarta och började heja på SAIK. Vi hade bandyfrulle hemma med en massa folk. Käkade pytt i panna, drack lite jäger och lyssnade på Bandy, bandy på repeat.


Bandyportföljerna packades och vi började traska mot studenternas. Jag har aldrig sett en bandymatch i hela mitt liv. Louise förklarade att det var som fotboll. Man kan ju lätt tro att det skulle vara lite mer som hockey eftersom de har skridskor på fötterna, åker på is och har klubbor i händerna... Sen blev det hörna. Och klockan fortsatte ticka när det var avblåst. Och de spelade i 2x45 minuter. Och så är det ju en boll och ingen puck. Ja, efter att ha stirrat på spelarna ett tag (nä, man ser ju väldigt sällan den där bollen) började jag förstå att det faktiskt var mer som fotboll. Sambo-J sa att hon såg bollen tre gånger. Hon sa även "Det blev 5-5 va!?" när vi jublande sprang ut på isen efteråt. (Det blev 6-5 till SAIK efter förlängning. En final slutar ju oftast med en vinnare.) Textraderna ur Bandy, bandy passar därför särskilt bra:

Men bandybollen, bandybollen - den ser inte vi
Så bandymatchens resultat - det går oss förbi




När vi hade halkat ut på isen (utmärkt ställe att finslipa på sin moon walk btw) skrek jag till sambo-J att hon skulle få 20 spänn om hon gjorde sälen. Det gjorde hon. Hon fick dessutom med sig två till. Fantastiskt. Sen dansade vi runt lite med SAIK:s lilla orkester. Vanligtvis har väl hejarklacker bara trummisar? Bandylag har även blåsinstrument. De hade tillomed noter (men hur svårt kan det egentligen vara att lära sig "segern är vår" utantill?). En herre, som antingen hade fler termosar i sin portfölj eller ett innehåll i termosen som var genomskinligare än vårt, verkade särskilt rund under fötterna men ville ändå dansa med oss. Han valde att sätta sig på rumpan och fortsätta dansen sittandes.




Gå på en bandyfinal på Studenternas: check.

Ingen annan sport, ingen annan sport
Ingen annan sport, ingen annan sport
Är så skön som bandy
Vad är väl en hockeymatch? Vad är väl en hockeymatch?
Vad är väl en hockeymatch?
Bara bök och bråk i en svettig hall

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0