Düsseldorf

Disco pogo dingelingeling. Jag sitter och diggar tysk musik. (Jag pluggar såklart. Vindkraft. Heja.) Igår fick jag hem deltagarlistan på tyskakursen. Vi är typ tolv stycken. De flesta är antagligen födda på 90-talet och bor hemma hos sina föräldrar fortfarande. Jag och Bengan kommer bli klassfarmor och klassfarfar. Ni kanske inte fattar vad jag snackar om...?

Jo. Jag ska till Düsseldorf i sommar!! I sju veckor ska jag och Bengan plugga tyska. Det är egentligen för nybörjare. Men jag tycker att min tyska grammatik är på nybörjarnivå. Så jag tänkte lära mig saker ändå! Jag är ju aningens överkvalificerad med ett halvårs tyskatjötande i Österrike och tyska steg 3 på gymnasiet. Hursomhelst blev jag informerad om några saker:

1) Det är en nybörjarkurs som börjar från grunden, även om alla lärare endast talar tyska.
2) Nivån och "farten" anpassas efter nybörjarna.
3) De som har goda förkunskaper får gärna ställa frågor, men frågor av avancerad karaktär bör ställas till läraren i enrum och ej inför hela gruppen.
4) Den som har goda förkunskaper får gärna på sin fritid utöka sitt ordföråd så mycket som möjligt, samt knyta kontakter med tyskar. I undervisningsrummet måste man dock hålla tillbaka lite.

Jag tackar särskilt för punkt fyra. Jag får ta kontakt med människor alltså. Fantastiskt! :) Eftersom jag accepterade dessa punkter fick jag bli antagen.

Bengan blev antagen direkt. Inte jag. Så där gick jag en vecka och muttrade över att jag inte kommit in. Sen mailade jag och fick svaret att jag verkade mycket motiverad men att de som läst lite mer tyska blev antagna om det fanns plats. Och det gjorde det ju. Sen visade det sig att Bengan hade råkat glömma att nämna den lilla detaljen att han pluggat tyska på gymnasiet. Steg 3. MVG fick han dessutom. Han skrev bara att han hade läst lite tyska i grundskolan. Jaja.

Ärlig och överkvalificerad ska man alltså akta sig för att vara. Men det är ju kul att jag har varit för bra för nånting iaf!

Oohoohoo, Du hübsches Ding
ich versteck meinen Ehering...

Lalalaa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0