kopplingar

Det är mycket nu. Hinner inte med mycket alls. Som tur är har jag gjort världens största laddning couscous-sallad som jag har ätit till lunch och middag en vecka.

Idag har jag lärt mig när freden i Roskilde var och guidat en syster med två barn + barnvagn och väska till slussen i rusningstrafik. Inget jag rekommenderar att utsätta sig för på daglig basis. Vi klarade det ganska galant. Jag fick massor av pussar av H! Varje gång jag bad om det. Undrar hur länge det håller i sig... Kanske hjälpte att jag bad om "buss-pussar".

Igår lärde jag mig vad huvudstaden i Liberia heter och att vi behöver vertikalt och horisontellt ljus för att må som bäst. Förvirring uppstod när det visade sig att det horisontella ljuset kanske kom ovanifrån. Fortfarande oklart men vi försöker reda ut sånna saker på luncherna...

Imorgon ska jag på ett CSR-event och få smörgåstårta. Hoppar inte högt av glädje men förhoppningsvis blir det även efterrätt. Jag ska även lära mig vad kungen efter Olov Skötkonung hette. Man tror för övrigt att han föddes 980 och sen blev han kung 995. Vafalls! Då var han ju 15!! Snabb karriärstart på honom kan man säga. Jag tänkte att han var Sveriges första kung men wikipedia säger att även han hade en pappa. Förvånande.

Jag gissar att jag, oavsett jag vill det eller ej, kommer att få svar på både vem vår första, andra och tredje kung var i en kommentar om inte allt för lång tid. Godnatt.

Kommentarer
Postat av: frågaingvar.nu

Här kommer en förteckning över regenter i konungariket Sverige fr slutet av 900-talet till c:a 1100. Stor osäkerhet ang exakta årtal pga att källorna är minst sagt magra.

Erik Segersäll död ca 995

Olof Skötkonung ca 995-1022 son till föregående

Anund Jakob ca 1022-ca 1050 son till föregående

Emund Gamle ca 1050- ca 1060 bror till föregående

Stenkil ca 1060- ca 1066 gift m föregåendes dotter

Erik slutet av 1060-talet

Halsten omkring 1070 son till Stenkil

Anund början av 1070-talet

Håkan Röde 1070-talet

Inge den äldre från 1070-talet till ca 1100 son till Stenkil

Blot-Sven tre år på 1080-talet(?)



Se där, lätt som en plätt.

Obs, detta var korta versionen om nu någon skulle få för sig att tro motsatsen.

2011-10-27 @ 11:52:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0